Das Lederhosenblog - suomalaisena Baijerissa

Viimeisimmät blogimerkinnät

Blogiarkisto

RSS-syöte

Poikittain raiteilla

Share |

Torstai 23.10.2008 - Aleksi Päiväläinen


Hesari nosti viime sunnuntaina tavallista näyttävämmin esille ratikoiden kehittämissuunnitelmat pääkaupunkiseudulla. Hyvä niin, sillä poikittaisliikenne on Helsingin todellinen pullonkaula. Kun keskustaan suuntautuvista matkoista noin kaksi kolmasosaa tehdään joukkoliikenteellä, on vastaava luku poikittaisliikenteessä alle 15 prosenttia. Pääkaupunkiseudun kiireellisimmät uudet liikennehankkeet löytyvätkin itä-länsi-suunnassa.

Bussilinja 550, eli niin sanottu Jokeri-linja Itäkeskuksesta Westendiin on matkustajamäärillä mitattuna aivan omaa luokkaansa. Käyttäjiä on arkivuorokautena noin 9000. Kysyntää siis riittää. Tilalle ollaan suunnittelemassa pikaraitiotietä. Ratkaisu on oikea, mutta käytännön toteutuksessa on huolehdittava riittävästä linjanopeudesta sekä liityntäpysäköintimahdollisuuksista. On esimerkiksi erotettava kiskot mahdollisuuksien mukaan muusta liikenteestä ja taattava täydet liikennevaloetuudet. Liityntäpysäköintimahdollisuuksia tulee olla niin paljon, että siirtymä autosta tai pyörästä ratikkaan on vaivaton. Huolestuttavaa on, että Otaniemi on jäämässä pois reitiltä.

Toinen tärkeä hanke on Jokeri II, jonka toteuttamista tulisi vauhdittaa. Tämä Vuosaaresta Matinkylään (tai mahdollisesti Leppävaaraan) kulkeva linja kulkisi Jokeria ulompana ja toisi edelleen kaivattua lisäkapasiteettia. 

Kolmantena potentiaalisena ratikkaratkaisuna heitän ilmaan linjan 506 reitin. Tällä hetkellä tämä niin sanottu tiedelinja kulkee Tapiolasta Viikkiin. Ideana oli, että joukkoliikenteen voimin tuettaisiin opiskelijoiden poikkitieteellistä liikkuvuutta kampusten välillä. Idea ei oikein ole lähtenyt lentoon. Toisaalta tämä ei ole ihme, sillä linja on hidas ja yhteyksiä harvoin. Onnistuessaan uusi Aalto-yliopisto saattaa lisätä tarvetta liikkua esimerkiksi Arabianrannan ja Otaniemen välillä. Tokihan kampusratkaisu on vielä auki, mutta liikennesuunnittelussa tämäkin näkökulma kannattaa pitää mielessä. Lisäksi jos Jokeri-ratikkaa ei tuoda Otaniemeen, jää länsimetro ainoaksi raideyhteydeksi. Entä jos korvattaisiin linja 506 uudella ja nopealla pikaratikalla? Suora poikittainen raideyhteys Otaniemestä Helsingin keskiosiin, Kumpulaan ja Viikkiin on ehdottomasti tutkimisen arvoinen. Espoon suuntaan linjaa voitaisiin jatkaa Tapiolan kautta tarvittaessa Suurpeltoonkin asti.

Tarvitsemme mahdollisimman nopeasti toimivan poikittaisen, seudullisen joukkoliikennejärjestelmän. Ilman sitä on turha haaveilla sujuvasta liikkumisesta kehäteillä.

Avainsanat: joukkoliikenne, poikittaisliikenne


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini