Das Lederhosenblog - suomalaisena Baijerissa

Viimeisimmät blogimerkinnät

Blogiarkisto

RSS-syöte

Joukkoliikenteen puolitetut hinnat

Share |

Lauantai 5.9.2009 - Aleksi Päiväläinen


Kesätauon jälkeen on hyvä taas palata myös blogin pariin. Hyviä aiheita pyörii jatkuvasti, mutta millään ei meinaa ehtiä reagoimaan. Syksyn aloituksen aiheeksi valitsin joukkoliikennekeskustelun, johon saatiin säpinää torstaina, kun Helsingin KH päätti, että se haluaa puolittaa joukkoliikenteen lippujen hinnat pääkaupunkiseudulla. Ensi kuulemalta ajatus vaikuttaa hyvältä, mutta tarkemmin ajatellen kyse on populismista, jolla todennäköisesti ei joukkoliikennettä kehitetä.

Ei, en suinkaan ole ympäristön vihollinen ja yksityisautoilun vankka puolestapuhuja. Yritän vain tarkastella asiaa järjen kanssa. Yksin Helsingin kaupungille KH:n päätös tarkoittaisi vuosittain noin 70 miljoonan euron lisälaskua. Kun lasketaan mukaan Espoo ja Vantaa, lasku kohonnee ainakin 150 miljoonaan (tämä luku on henkilökohtainen akateeminen arvaukseni, paremmin tietävät kommentoikoot). Jos pääkaupunkiseudun kunnilla olisi hynää vaikka muille jakaa, lippujen hintojen puolittaminen olisi varmasti hyvä ajatus. Tosielämässä tämä raha olisi kuitenkin poissa jostain muualta, esimerkiksi palvelutason parantamisesta ja uusista väylähankkeista.

Kuitenkin tutkimusten mukaan palvelutason parantaminen on paras tapa lisätä joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta. Täsmällisesti ja ripeästi toimivat yhteydet, kattava linjaverkosto ja riittävän tiheä vuoroväli ovat esimerkkejä joukkoliikenteen menestystekijöistä. Toki hinnan pitää olla kohtuullinen, mutta tietyn rajan alapuolella sillä ei enää ole juurikaan merkitystä. Eli jos esimerkiksi Helsingin sisäiset hinnat puolitettaisiin nykyisestään, ei kovinkaan moni yksityisautoilija jättäisi menopeliään kotipihaan, vaan jatkaisi vanhaan malliin.

Pahin kipupiste pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen hinnoittelussa on edelleen kuntarajoilla. On täysin pöljää, että matka Lauttasaaresta Otaniemeen maksaa kaksi kertaa enemmän kuin matka Lauttasaaresta Itäkeskukseen. Tähän epäkohtaan tulisi puuttua ensimmäisenä. Tämän jälkeen tulisi keskittää kaikki voimavarat joukkoliikenteen laadun parantamiseen. Tähän demareiden ja vihreiden Helsingin kaupunginhallituksessa läpi runnoma päätös ei mitenkään ota kantaa.

Avainsanat: joukkoliikenne, hinnat, palvelutaso


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini