Das Lederhosenblog - suomalaisena Baijerissa

Viimeisimmät blogimerkinnät

Blogiarkisto

RSS-syöte

Nurmijärveläinen unelma

Share |

Perjantai 29.8.2008 - Aleksi Päiväläinen


Pääministeri Vanhasen ihanne on Nurmijärvi. Tämän hän pääsi jälleen kerran tiistaina sanomaan ääneen Espoon 550-vuotisjuhlassa, jossa hän unelmoi hajanaisesta omakotiasumisesta ihmisen onnellisuuden korkeimpana muotona. Ratahankkeet hän leimaa kivaksi mutta kalliiksi näpertelyksi. Liikenteen ongelmat ratkeavat jo vuoteen 2020 mennessä maakaasulla, biopolttoaineilla ja sähköautoilla. Ihan kivaa toiveajattelua.

Vanhasen visiossa oli toki paljon hyviä ja tärkeitäkin asioita. On totta, että maakaasubusseja täytyy saada liikenteeseen lisää. Se on mahdollista melko nopeallakin aikataululla. Sähköautojen kehitystyö on maailmalla hyvässä vauhdissa ja niiden käyttöönottoa täytyy julkisen vallan edistää. Lisäksi pääministeri on oikealla asialla kehottaessaan omakotitalojen omistajia siirtymään maalämpöön öljyn tai suoran sähkön sijaan. 

En kuitenkaan lähtisi kutsumaan raideliikennettä ihan näpertelyksi. Lisäksi Vanhasen maailmassa raideliikenne tarkoittanee ainoastaan metroa tai junaa. Ratikkaa ei taideta Nurmijärvellä tuntea.

Pääministeri haluaisi ilmeisesti luoda vanhan ajan kyläyhteisöjen Suomen. Tässä Suomessa oman kylän raitilla on saatavilla kaikki tarpeellinen. Työpaikat sijaitsevat lähellä, joten varsinaista tarvetta päivittäiseen liikkumiseen on erittäin vähän tai ei lainkaan. Tätä mallia hän kutsuu hajautetuksi puutarhakaupungiksi.

Ajatus idyllisestä puutarhakyläyhteisöstä on kieltämättä houkutteleva. Haluaisin kuitenkin tietää miten ne työpaikat seuraisivat perässä. Varmasti tavanomaiset lähipalvelut kuten parturi ja pieni ruokakauppa perustettaisiin piankin. Korkean koulutustason Suomessa tästä kuitenkaan tuskin riittäisi töitä kaikille. Isän ja äidin täytyisi edelleen päästä töihin. Pienenevien ikäluokkien Suomessa lukiota tuskin kylän raitille ilmestyisi, joten lasten pitäisi matkustaa aamuin illoin kouluun. Uimahalli, palloiluhalli tai jumppasali eivät todennäköisesti kuuluisi vakiovarusteluun, joten harrastuksiakin pitäisi lähteä hakemaan kauempaa. Näihin kaikkiin mentäisiin henkilöautolla. Vanhasta tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä saastuttavat bensamoottorit korvataan tuota pikaa sähköautoilla ja puhtailla biopolttoainemoottoreilla.

Pääministerin logiikka johtaisi siihen erittäin vaaralliseen harhakuvaan, että minkäänlaisia perustavanlaatuisia muutoksia ei tarvitsisi tehdä – tekniikka hoitaa kyllä kaiken. Hän ei mitenkään pureudu kaikkeen oleellisimpaan ongelmaan, joka on ihmisten henkilöauton käyttötarpeen vähentäminen. Toisin sanoen julkisen vallan on tehtävä kaikkensa, jotta ihmiset voisivat jättää kotteronsa kotipihalleen. Jos sen sijaan päättäisimme seurata Vanhasen ohjenuoraa, henkilöautojen määrä saisi kasvaa nykyistä tahtia. Tulokset voi jokainen kokea päivittäin Kehä 1:n seisovassa aamuruuhkassa. Kannattaa muistaa, että ekologinenkin auto on merkittävästi energiatehottomampi kuin fiksusti järjestetty julkinen liikenneväline. Lisäksi suhteettomasti lisääntyvät tienpidon määrärahat olisivat pois muun muassa joukkoliikenteen kehittämisestä.

Kauhukuvakseen Vanhanen nimesi kerrostalojen täyttämät radanvarsilähiöt, joihin hän ei kaikkia kansalaisia halua sulloa. Ei pidäkään. Onneksi nykyaikainen tiivismatala rakentaminen tarjoaa mahdollisuuden yhdistää viihtyisä omakotitaloasuminen ja tehokas maankäyttö. Liikkuminen voidaan toteuttaa ekologisesti  vaikkapa raitiotienä. Luonnonläheisyyttä ja terveellisiä ulkoilumahdollisuuksia tarjoavat puistot, sellaiset kuin esimerkiksi Helsingin keskuspuisto.

Toimiva nykyaikainen kaupunki on viihtyisä ja ekologinen. Vanhasen malli ei kriteereitä täytä.

Avainsanat: kaupunkisuunnittelu, Matti Vanhanen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini